LOVE THEM =)

Wednesday 9 May 2012

Dunia ini adalah dunia keji caci dipersenda & mempersenda :)

Assalamualaikum

"Kau ingat kau baik sangat nak post benda benda islamic macamtu ? Jangan nak berlagak baik boleh tak ? Kau fikir kau bertudung litup kau cukup baik ? Kau ni bajet bajet baik , bajet bajet alim kan ? Padahal tak pun . Munafik kau ni?"

Suasana hening for a few minutes .. I asked myself 'why have i done?
I tried to search for the answer but i dont think that i was hurting someone with my words 
Saya sangat menjaga percakapan saya . Saya semakin sgt kurang dan mengurangkan berckp / berinteraksi dan berkomunikasi dengan orang lain secara berdua-dua lagi lagi mereka yg bkn sama jantina dgn saya . Kalau di group , ofcourse lah .

Then ternampak ada orang perli lagi dkt timeline twitter saya 
Saya tahu perli itu untuk saya walaupun secara indirect . 
Kemudian ada seorng lg mencelah , tp bkn pd sy tp pd si tuan yg tk puas hati dgn saya
Suddenly , the curiousity turned to a big laugh from me . Oh ya Allah , if ada org dgn sy , msti dia kata saya kurang btl :/ Ohhmaiiiiii :/

Sambil gelak , amely bermonolog dalaman -
"Ya Allah , mereka-mereka ini lebih tua daripada saya , tetapi kenapa mereka cpt sgt melenting ? Knp mereka mahu membesarkn perkara yg kecil?"

Suddenly .. Penyakit hati datang .. 
Secara tak mampu dikawal , rasa amarah tu datang . 
Kenapa marah ? Marah dan bercampur kecewa pd mereka yg lgsg tk mampu menerima teguran .
Ada jugak yang jenis , orang menyampaikan sesuatu yg btl tp dikutuknya , depa bg ayat yg boleh buat kita jadi makin menyirap . Fuhh , ini sungguh menguji keimanan & kesabaran .

Baru-baru ni , apabila rakyat Malaysia yang aktif di laman social Twitter digemparkan dgn statement
"Hari Ibu HARAM disambut bg mereka yang beragama Islam"

I was reading some articles about the history of Mother's Day . And i couldnt agreed more why mother's day diharamkan untuk disambut oleh mereka yg beragama Islam . 
And in the same time , i was watching Ustaz Azhar's video , about the explanation of why mother's day is illegal to celebrated by Muslims .

Okaylah , sebagai tambahan , jom kita view sikit pasal Mother's Day ni :)

Hari ibu  merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

So , the problem is , perlukah kita untuk sambut Mother's Day

Firman ALLAH Subhana Wa Ta’ala : Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”
[Surah al-Israa’, Ayat 23 hingga 24]

Tapi , manusia zaman sekarang sgt suka menambah tanda soal pada setiap hukum hakam dan halal haram yg telah ditentukan oleh Allah SWT bukan ? Sigh

Sudah tersebar bahawa Mother's Day itu haram disambut , sepatutnya kita bersyukur , sebab ada yang mahu menyelamatkn kita dari terus menerus melakukan 1 dosa . SubhanAllah .. Manusia manusia .. Dah lah pinjam bumi Allah , duduk di sini , tapi berani mempersoalkan hukum hakam dan halal haram yg ditentukan oleh Allah swt . Boleh saya tanya sesuatu ? Siapa kita untuk mempersoalkan benda tu ? :)


Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda : “Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka”
[Hadits Sahih - diriwayatkan oleh Imam Abu Daud R.H dalam sunannya, Imam Ahmad Bin Hanbal di dalam musnadnya Dan Imam as-Suyuti di dalam al-Jamie’ as-Shaghir, disahihkan oleh Al-Albani]

*Habis tentang Hari Ibu*
p/s : hari hari adalah hari ibu dan hari bapa :) hari-hari kita harus gembirakan mereka bukan ?

Sy dkt sini pun bkn nk mengata tp saya sedih bila org yg lg tua dr saya , tp bersikap mcm anak-anak kecil , lg lg bila mereka mempersoalkan hukum hakam , dan halal haram yg ditentukan oleh Allah swt
Tak kurang juga yg mcm mempermainkan benda macam tu .
Benda ni bkn utk dipermainkan / dipersendakan . Sigh

“Apakah dengan Allah dan ayat-ayat-Nya serta Rasul-Nya kamu beristihza’ (bersenda gurau atau bermain olok-olok)? Tidak usahlah kamu meminta maaf. Sesungguhnya kamu telah kufur sesudah kamu beriman”. [Surah at-Taubah: 65-66. Lihat Tafsir Ibnu Kathir 2/351].

Sometimes , i do constantly asked myself 
'Dunia skrg adalah dunia utk mengutuk , bashing , trolling orang lain ke ? And in the same time , mempersendakan agama sendiri ? Nauzubillah....'



p/s : no matter what happened , saya tetap menghormati mereka yg lebih tua dr saya kerana bg saya mereka mempunyai lebih byk pahala drpd saya , dan saya juga menghormati mereka yg lebih muda dari saya kerana bagi saya dosa mereka lebih sedikit berbanding dosa saya ... 

6 comments:

Syazwan Che Deraman said...

good.
mungkin ramai yang diluar sana tak tahu hukum pasal sambutan hari ibu ni.

wan tekan like.

وان امالينه فاذياه said...

@Syazwan Che DeramanThanks wan :)

Nabiel said...

nice entry..biel bru jek berdebat psl nie kt fb..huhu..biasalah,ada yg tk puas hati..so diam jek.
biel bru isukan dkt fatwa,hope dorang boleh kuarkan fatwa secepat mungkin pasal isu nie..
nk diamkan mulut2 mereka yg suka sangat membantah nie..=)

وان امالينه فاذياه said...

@NabielSyukran biel :) Hmm tu lah . Bgs biel . good action frm you biel . manusia2 zaman skrg... haihh

Unknown said...

Nice entry.. Pedulikan ape org nak cakapp.. Be yourself..:-)

Salam kenal..

وان امالينه فاذياه said...

Thanks :)) Salam kenal :))